warm up Kunsthalle.tmpSteyr

lerische und kulturelle Arbeit ist dementsprechend auch an mehre ren Schwerpunkten orientiert und nicht unmittelbar in den hierarchisierenden Zusammenhang von (wichtigem)Zentrum und (weniger bedeutsamer) Peripherie einge schrieben. Die Funktion verschiede ner Institutionen, wie beispielsweise jene der Kunsthalle.tmpSteyr, ist nicht automatisch die der Probe bühne und die überwiegende Mehrzahl der Künstlerinnen, die nicht im wechselhaften Rampenlicht des internationalen Kunstmarkt geschehens stehen,sind nicht auto matisch auf ein Altenteil im vorläufi gen Halbschatten der glamourösen Erlebnisgesellschaft verwiesen. Viel mehr ist von einem eigenen Produk tionskontextzu sprechen, in dem spezifische Leistungen erbracht werden und der selbst das Ergebnis von formenden Kräften im inter nationalen Kunstgeschehen ist. Fusion scene and art rave Wenn nun von einem eigenen Produktionsbereich innerhalb der Kunstwelten gesprochen werden kann,der sich durch lokale Tradi tionen,temporäre Manifestationen und ein bewegliches institutionelles Cefüge bestimmen lässt, so ist da mit auch ein Prozess benannt, in dem sich eigene Wertmaßstäbe und spezifische Ideale herausbilden. Die Unstetigkeit ist darin als eigenes Bewegungsprinzip zu verstehen, das nach und nach eine Oberfläche bildet, auf der Kontinuität sichtbar wird. Temporäre Konstellationen an unterschiedlichen Orten, unter Verwendung sehr verschiedener Ressourcen (Stipendien, Arbeitsauf enthalte, Ausstellungsbeteiligung, Symposien, Kataloggestaltung und andere Dienstleistungen...) bilden ein Geflecht von Bezügen und sind für die Künstlerinnen gleichzeitig Produktionsmittel Im neu entstehen den Teilfeld des Kunstbereiches. Ein typischer Verhaltenszug, in dem sich das in den 90ern neu gewonnene Selbstverständnis von Künstlerinnen erkennen lässt, ist die aktive Netzwerkbildung bei Auf enthalten im Ausland. Stipendien werden nicht so sehr genutzt um in die großen Galerien zu gehen oder in den Museen endlich die bedeu tenden Kunstwerke im Original zu bestaunen,das vielleicht auch,aber das Interesse gilt mehr den Arbeiten von Künstlerinnen der eigenen Ge neration,dem Gespräch mit jungen Kuratorinnen und der gegenseitigen invitations and temporary living together have also been used as a medium of seif representation. The sampling of artistic forms at parties and exhibilions more resembüng festivals, where the entertainment structure itself could immedialeiy be set Up as arl, were conceived and implemented as consciously designed aesthetic surfaces and forms. To some extent, this movement has laken on institulional forms which go back to the development dynamism of the 1980s. In Austria, the activities of the federal art curators, who between 1991 and 1999 had a sum of 30 million Austrian Schillings to spend every two years, constlLuted an ideal starting Situation for a broadly diversified social and artistic fleld of experimentation. Within this, a very wide variety of artistic activities and intellectual demands took shape,genres frontiers (e.g. between original artistic activities and film, theatre, science and literature...) were pushed back and crossed,and not only artists but also art writers and curators were subsidised as part of the art co-production business. The great variety of freelance art projects and above-mentioned dynamism also became instUutionalised at european level. Manifesto developed and established a type of exhibition orienled to local scenes and young artists. In a two-year rhythm, a leani of young curators is charged with identifying current trends, setting focuses of content and presenting them in exhibitlons. Summing up, it can be said that in the course of the 1990s specific cultural production contexts were tried out and consolidated that were to a large extent shaped by the autonomous aclivity of a young generatlon of artists and curators. Within this parlly autonomous areas of the art scene, role concepts of artists, curators and art writers were re-dimensioned, art itself became a subject as a division of labour process, and experiments with forms of exhibitions were carried out. This process created new identity forms for the producers and the intrinsic value of an art scene which is oriented to the ideals of an international art market.The institutional network of art bodies, galleries, art initiatives, temporary exhibition venues, biennales and symposia provided conlinuity and enabied exchanges at international level. This parallel level to the market-Ied art scene has numerous points of contact with other dynamic areas of cultural production.The art product that is produced in these product contexts does not consist of works of art alone.The spoken and written debate and catalogues,the social activation of the local visitor environment, controversies and eulogies in the media, the contact with curators and fellow artists —these are all inputs that were worked out in this Zone of intensities and will continue to be so worked out. The art initiative in Steyr established a node in this network of decentralised art locations. The

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